Du vill jobba mer effektivt. Inte lägga ner en massa tid på projekt som inte leder framåt eller att bara sitta framför datorn utan att det händer något. Många av oss upplever att vi jobbar mycket, men faktiskt inte får så mycket gjort. Ofta handlar det om att arbeta på rätt eller fel sätt, inte antalet timmar som du lägger ner.

1# Din arbetsplats

Din arbetsmiljö är väldigt viktig. Vare sig det handlar om att att skriva rapporter på jobbet eller fixa deklarationen och betala räkningar hemma. Din arbetsmiljö kan både hjälpa och stjälpa dig. Om du antingen inte har en riktig arbetshörna eller om den är fullbelamrad och stökig, så kommer det att vara svårare för dig att verkligen sätta dig ner och göra dina uppgifter. Även hemma är det klokt att ha ett skrivbord för datorn och pappersarbete. Du behöver också ha kontorsmaterial. Kuvert, skrivare, bra pennor och kopieringspapper. Du hittar allt som du behöver för en bra arbetshörna hos www.officedepot.se, som också har kontorsmöbler och whiteboardtavlor.

2# Vana eller mål

Om du vill hinna med mycket så ska du faktiskt inte fokusera på ditt mål, utan på dagliga vanor som tar dig dit. Istället för att tänka dig att du ska lyckas starta ett företag, så är det mer effektivt att avsätta 20 minuter varje dag som du arbetar med företaget. 20 x 5 blir 100 minuter i veckan. 100 minuter x 50 veckor blir sammanlagt 83 timmar på ett år. Låter kanske inte så mycket, men det är kanske fler timmar än vad du hittills lagt på din dröm?

3# Timeblocking

Timeblocking är ett snyggare ord för att helt enkelt schemalägga din tid. Det är ett effektivt sätt att verkligen få mycket gjort. Dela upp dagen i kvartar, halvtimmar och timmar. Fokusera och arbeta med en syssla i taget.

Similar Posts